فیلم جدید | دانلود رایگان فیلم
محبوب کن - فیس نما

نقد و بررسی فیلم ایرانی گاهی

23287 768x488 نقد و بررسی فیلم ایرانی گاهی

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی

«گاهی» با حضور محمدرضا رحمانی کارگردان، امیر پورکیان تهیه‌کننده و علی اعلایی منتقد در خانه هنرمندان برگزار شد.

طبق اعلام مشاور رسانه‌ای فیلم گاهی، محمدرضا رحمانی کارگردان این فیلم با اشاره به اینکه همیشه به دنبال فیلمسازی بوده است، گفت: فیلمسازی برای ما یک دغدغه فکری است و وقتی نمی‌توانیم آنگونه که دوست داریم فیلم بسازیم به سمت نویسندگی و یا نقاشی حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: بعد از فیلم «دل خون» پنج نفر از تهیه‌کنندگان از من دعوت کردند تا فیلم جدیدم را با آنها بسازم. سرانجام با محمدعلی زند به توافق رسیدیم هرچند ایشان می‌خواست که یک کار کمدی بسازیم ولی من قصد داشتم یک فیلم در ژانر وحشت بسازم اما محمدعلی زند مخالف بود ولی سرانجام قبول کرد.

رحمانی ادامه داد: پیش‌تولید فیلم شروع شد و حتی ما قصد داشتیم که ناصر ملک مطیعی را در این فیلم دعوت به بازی کنیم و آن زمان جلساتی نیز با علیرضا سجادپور گذاشتیم و موافقت‌ها را نیز گرفتیم اما متاسفانه صبح روزی که قرار بود در دفتر زند جلسه برگزار کنیم به ما اطلاع دادند که دفتر ایشان دچار آتش‌سوزی شده و همین اتفاق آغاز ماجراهایی شد که ساخت آن فیلم منتفی شد.

وی با اشاره به روند ساخت فیلم «گاهی» ادامه داد: بعد از آن به سراغ فیلمنامه «گاهی» رفتم و حدود دو سال درگیر فیلمنامه آن بودم. متن اصلی فیلم نمایش‌نامه‌ای نوشته آرش عباسی بود. من در این فیلم به دنبال ایده‌های جدید بودم و مثلاً یکی از ایده‌هایم این بود که آیا می‌توانم فیلمبردار را حذف کنم یا خیر.

رحمانی افزود: زمانی که این فیلم را به بازیگران پیشنهاد می‌دادیم بسیاری از آنها وسوسه می‌شدند که در فیلم حضور پیدا کنند اما وقتی سختی کار را می‌دیدند کنار می‌کشیدند.  اما با کمک امیر پورکیان تهیه‌کننده فیلم که تا آخر کار از ما حمایت کرد توانستیم سرانجام فیلم را بسازیم. در این فیلم تمامی تصاویر توسط بازیگران فیلمبرداری شده است.

کارگردان «گاهی» ادامه داد: ابتدا ما با موبایل تست گرفتیم اما از آنجایی که ظرفیت فیلمبرداری با موبایل محدود است از دوربین حرفه‌ای استفاده کردیم همچنین برای ضبط  صداهای فیلم نیز یک هاشف همراه همه بازیگران بود ولی چون هاشف پرسپکتیو صدا را از بین می‌برد در همه صحنه‌های یک بوم‌من پشت سر بازیگران بود. در قسمت‌هایی که ممکن بود سایه‌اش بیافتد مثلا روی شیشه، به کمک جلوه‌های ویژه حذفش کردیم.

رحمانی ادامه داد: در این فیلم به دنبال آن بودیم که حس نزدیکی با مخاطب داشته باشیم و سعی کنیم فضایی به وجود بیاوریم که مخاطب خود را در صحنه حس کند.

امیر پورکیان تهیه‌کننده فیلم نیز با اشاره به اینکه در سینمای ایران گروهی همیشه با اندیشه مخالف هستند گفت: کسانی که قلب‌های آنها مریض است با اندیشه مخالف هستند و فیلم‌هایی که در آنها اندیشه‌ای باشد همیشه محکوم می‌شود. پیش از این افرادی که حرفی برای گفتن داشتند تحویل گرفته نمی‌شدند اما در سیستم جدید گاهی فردی را که تازه فیلم اولش را ساخته و اندیشه‌ای در آن است آنقدر بزرگ می‌کنند و جایزه به وی می‌دهند که آن فرد دیگر به خودش جرات ندهد فیلم بعدی را بسازد زیرا ترس دارد تا فیلم بعدی‌اش ضعیف‌تر از فیلم قبلی‌اش باشد.

وی با اشاره به درگذشت عباس کیارستمی گفت: کسانی که در دوره‌ای هر کاری می‌خواستند کردند تا کیارستمی را از صحنه خارج کنند و یا به وی ضربه بزنند امروز بعد از درگذشت این کارگردان خودشان را به کیارستمی نزدیک می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم «گاهی» با اشاره به سختی‌های ساخت فیلم در سینمای ایران گفت: تهیه‌کننده در سینمای ایران مانند کسی است که در برابر سرما و مشکلات از فیلم و عوامل آن حفاظت می‌کند مانند ناخدایی است که در کشتی نشسته که بیش از هفتاد جای آن سوراخ است و باید جلوی همه این سوراخ‌ها را بگیرد اما سرانجام به دلیل وجود یک سوراخ کشتی غرق می‌شود.

پور کیان ادامه داد: بهتر است فضا را مسموم نکنیم و به اندیشه و تفکر پشت هر فیلم دقت کنیم. هرکس که «گاهی» را می‌بیند یک تاثیر مثبت برایش داشته باشد، این‌گونه متوجه می‌شوم سرمایه‌ام هدر نرفته است.

علی اعلایی منتقد نیز گفت:

در این فیلم به نوعی پرفورمنس اجرا شده است که از تکنیک‌های تئاتر است. این فیلم‌ها از یک روایت پارامتریک تبعیت می‌کنند که امر بسیار جذابی در سینماست.

علایی هم‌چنین اشاره کرد: من با قصه فیلم چندان مشکل ندارم هرچند که گره‌هایی مبهم دارد و قصه متفاوتی نیست. فیلم بحرانی را بین چند زوج روایت می‌کند و قصه حول محور آن‌ها می‌چرخد. نکته‌ای که در «گاهی» بسیار پررنگ است انتخاب فرم است. به نظر من فرم و مضمون به نوعی ظرف و مظروف هستند و برخی جاها درست و دقیق انتخاب نمی‌شوند. به نظر من در قصه و محتوایی که ما در این فیلم با آن روبه‌رو هستیم اگر به سراغ چنین فرمی نمی‌رفتیم، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. کاملا بارز است که در ساخت این فیلم مشقت بسیاری گریبان‌گیر عوامل شده است اما من این فرم را بیشتر مناسب مضمون دیگری می‌دانستم، مضمونی که به مانند این موضوع سنتی شده نباشد. در «گاهی» فرم هم‌قافیه با مضمون نیست./ایسنا

 نقد و بررسی فیلم ایرانی گاهی

فیلم سینمایی “گاهی” ساخته محمدرضا رحمانی

آنام:  «گاهی» سومین فیلم بلند سینمایی محمدرضا رحمانی پس از «دلخون» و «ستایش» به حساب می آید که به نوعی هم متفاوت ترین تجربه کارگردانی او به شمار میرود.

فیلمبرداری اولین فیلم سلفی سینمایی ایران در آخرین سکانس خود با بازی فریبرز عرب نیا در شمال کشور به پایان رسیده بود که محمدرضا رحمانی به عنوان کارگردان گفت: به علت برخی حواشی بوجود آمده هنگام فیلمبرداری این فیلم برخی از سکانس های فیلم باید مجددا فیلمبرداری شود.

در فیلم سینمایی «گاهی» که اولین فیلم سلفی سینما محسوب میشود فریبرز عرب نیا٬ مهدی پاکدل٬ اندیشه فولادوند٬ آزاده صمدی٬ عاطفه نوری و ایمان افشاریان به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلمبرداری این طی مدت ۲ روز در شمال کشور انجام شده و برای اولین در تاریخ سینمای جهان و در یک رکورد شکنی دوربین روی دست بازیگران این فیلم میچرخد که فریبرز عرب نیا٬ مهدی پاکدل و اندیشه فولادوند فیلمبرداری این فیلم سینمایی سلفی را بر عهده داشته اند.

نکته قابل توجه در این فیلم حضور عاطفه نوری بازیگر سینما و تلویزیون است که پس از چندین سال دوری از این عرصه مجددا با این فیلم به سینما بازگشته است. همچنین آخرین نقش آفرینی فریبرز عرب نیا در سینما نیز به فیلم سینمایی «چ» و همکاری او با ابراهیم حاتمی کیا و نیز حضور پررنگ او در مجموعه تاریخی «مختارنامه» ساخته سیدداوود میرباقری و ایفای نقش مختار ثقفی در این سریال برمیگردد.

به گفته امیرپورکیان که تهیه کننده اولین فیلم سلفی سینمای ایران را بر عهده دارد «گاهی» صرفا برای نمایش در گروه «هنر و تجربه» و حضور در جشنوارههای بین اللملی معتبر ساخته خواهد شد.

0 0 gahipoooster12 300x214 نقد و بررسی فیلم ایرانی گاهی

داستان این فیلم سه زوج ایرانی است که در پایان حضور خود در یک مهمانی با تراژدی روبرو میشوند.

امیر پورکیان پیش از این نیز تهیه کنندگی فیلم سینمایی «خنده های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید را بر عهده داشته که این فیلم نیز به عنوان رکورددار کمترین مدت فیلمبرداری طی ۴ روز در یک قطار برای ثبت در کتاب رکوردهای گینس ارسال شده است.

عوامل اصلی فیلم سینمایی «گاهی» عبارتند از : نویسنده و کارگردان: محمدرضا رحمانی٬ نویسنده قصه اول: آرش عباسی٬ فیلمبرداران: فریبرز عرب نیا٬ مهدی پاکدل٬ اندیشه فولادوند٬ دستیار کارگردان و برنامه ریز: محسن دین محمد٬ مدیر نورپردازی: مهرداد مقیمی٬ صدابردار: محمد شاهوردی٬ عکاس: مهدی دلخواسته  مشاور رسانه ای: علی زادمهر ، مشاور تبلیغاتی : سپیده هاشمی ، تهیه‌کننده: امیر پورکیان، محصول خانه فیلم پروان.

فیلم سینمایی «گاهی» به کارگردانی محمد رضا رحمانی از ۱۵ اردیبهشت ۹۵ در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

در حال حاضر نقدی از این فیلم در دست نیست

0نظر ارسال شده است

ارسال نظر

شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

دیدن این مطالب نیز به شما توصیه میشود